operationsberättelse

Den 6 maj 2012:
Jag vilar för mest och samla kraften inför denna stora dagen på måndagen då är det operationsdag.
Jag packade och fixade mig innan jag åker till sjukhus, min mamma jobbade fram till lite före kl kvart över 7 så jag och min mammas sambo åkte och hämta mamma på jobbet sen drog vi till  sjukhus och hälsade på min mormor kom till akuten tidigare på morgon då hade hon någonting blodtryck på 200.. det var hemskt hööög. Hon blev kvar på sjukhus... hon fick en lätt stroke, lam i ena arm.. tråkigt! sen klockan börjar tricka till snart kl 8 då dags jag inskrivningen på avdelning 15 då jag fick en säng med apater som säng kan böja ner och upp och sån. min säng var så MAGISK.... ;-) med vackert utsikt över fönstret. jag delar med 4 tjejer i en rum, så jag träffade underbara undersköterska som ska ta blodprov, mätte syre m.m b.la sen gav mig sjukhus kläder, visst det var snyggt ;-) *not*
halv 10 kom min läkare och pratade med mig lite inför operationsdagen sen det blev läggdags och jag sov ganska dåligt..

Den 7 maj 2012
Jag blev väckt av systern att jag ska upp vid halv 7 på morgon och tog ett dusch med speciellt tvål sen klä på mig och ligga i sängen och ta det lugnt till runt tio över 7 då fick jag medicin som är antiboratika kan inte stava, men ni fattar ändå ;-D
sen kom två undersköterskorna och ta mig ner till centraloperationen och ligga kvar där säkert i 15 minuter. Jag hade med mig en dövtolk, ni flesta vet jag är döv så jag behöver en tolk under min operationen.. :)
sen kom min narkosundersköterska och så jag fick en speciellt jacka, även mössa också sen undersköterskan frågade om jag har kissat tidigare och jag hade gjort men vill gärna kissa en gång till så jag fick kissa en gång till sen vi gick förbi många operationsalar, det var sammanlagt 12 + snitt för gravida så det är 13 operationsalar...
kanske ni undrade varför jag vandrade till operationsalen ist för sängen, jag har inte fått någon lugnande medel eller något därför jag kan GÅ dit till operationsalen.. det känns lite otäckt när jag är inne då träffades kirugisk läkarna m.m men sen narkosundersköterska försökte hitta en plats som jag kan ha dropp i, m.m men det var svårt att hitta rätt blodkärl.. det tog lite kvart att hitta sen kom narkosläkare och han kunde TECKNA!! han tecknade till mig, att vem var han, sen jag fick en lugnade medel som gör mig bli trött och yr... och narkosundersköterska la mig lustgas inte hela utan jag ska få lite syre medan narkosläkare sprutade mig i handen då började jag yr och sa till tolk någonting jag minns inte vad så narkosundersköterska la mig hel lustgas så jag somnade RÄTT fort... cirka 07:30 det blev helt SVART under operationen, det tog 1timme och 11 min.
är klar lite efter kl halv 11.
sen är jag på UVA = uppvakningsavdelningen då jag blev uppväckt av undersköterskan och jag sa jag har rejält ont i huvudet så dom gav mig alvedon igenom dropp sen somnade jag igen och sov en timme sen väckt flera gånger under varje timme, tolk kom och berättade bl.a att operationen har gått jättebra och läkaren var jättenöjd med mig, jag ändrade mig att ligga i ena sida och jag sa att jag hade ont i lungor/bröst/ eller det var andning, då dom sa jag måste blåsa ut så jag fick en flaska med halv vatten och en slang typ " sugrör " och jag andas ut och blåste i tio gånger varje timme... det blev bara bättre och bättre varje timme, sen jag fick också goa undersköterskorna på UVA, jag fick två härliga norrlänskor undersköterskor, dom uppmuntrade mig så mycket vill att jag ska försöka gå upp, sitta och kanske stå i några minuter, men jag lyckades tyvärr inte, jag satt visst men illmående kom fort men jag kräktes ALDRIG... så jag låg i sängen igen och sov kanske halvtimme då väckt jag igen och dom berättade att min pappa å min bror väntade på mig i avd 15 och frågade om jag vill åka upp så jag vill det, så jag blev hämtad väldigt SNABBT av avd 15 undersköterskor, så UVA fick skyndat sig att ta bort ekg, syre m.m sen ja åkt upp till avd 15 då ja var väldigt bestämd att hämta min mobil och tungpicering och sätt på mig snabbt i tungan när jag var ganska vaken och pratade lite med pappa och min bror... sen kom min mamma ganska fort upp och hälsade på mig...
jag låg och helt död... nej eller jo jag sov för mest... men jag vaknade ganska ofta och kämpa att hålla vaken för att prata med min mamma lite...det har varit långdag på operation.. jag kom till avd 15 runt kl 2 tiden.
sen jag försökte smsa med mina vänner att jag mådde bra och är trött b.la :)
sen jag får morfin så fort jag får lite smärta.

Den 8 maj 2012:
jag blev ganska pigg, och tjatade undersköterska att jag vill ta  bort stödstrumpor har haft dom över 12 timmar, och dom sa dom kan ta bort urinkatater så hurrade jag det.. orkar inte ha såna... som dom tog bort och det gjorde inte ont men jag fick lite känsla när dom drog lite ut... men det gick bra sen jag ska försöka röra mig och stå, gående, det gick bra.. men jobbigt jag har INGEN känsla att jag är kissnödig, jag måste tänka på mig själv att jag måste gå wc då å då... konstigt.
jag blir piggare varje timmen och min mamma kom hit så frågade om vi kunde hälsa på mormor så vi gjorde så jag fick sitta i rullstolen ner till avd 29 :-) skönt sitta i rullstolen, jag orkar inte gå sååå långt när sjukhuset är stooor... :) men fick träffa min mormor och hon mådde bra ser friskt ut... :) sen åkte vi tillbaka upp och vilade igen... jag fick också dricka vatten med tesked det var underbart :D
Den 9 maj 2012:
jag blev utskriven och åkte hem!! känns jävla skönt att hemma igen i min säng!
det var allt nu :)
bilder kommer.

Kommentarer
Postat av: Åsa med bruna hundar

Åh härlig heja heja pilla kämpar på ... du fixar och du är så llyycckklliiggg... så glad för din skull KRAMAR ...

2012-05-11 @ 08:11:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0